2016. október 3., hétfő

IFA 2016, avagy az európai CES

Mindenki, aki a tech világában számít 


Ha a „kiállítás és vásár” kifejezést halljuk, hajlamosak vagyunk egységstandokra és prospektusokra asszociálni. Ez bizonyos tematikus kiállítások esetében, ahol nehéz a szolgáltatást vagy a terméket megjeleníteni még akár igaz is lehet. Viszont van egy terület, ahol ez a sztereotípia, egyáltalán nem igaz. Ez pedig a technológiai ipar, azon belül is a fogyasztóknak (is) szóló expok.

Miért is lennének unalmasak az ilyen találkozók, amikor maguk a termékek is az élményről és a látványvilágról szólnak? Sőt mi több, sokszor az itt felvonultatott eszközöket és szolgáltatásokat hívjuk segítségül saját termékeink bemutatására.



Az Egyesült Államokban, a Las Vegasban megrendezésre kerülő CES (Consumer Electronic Show) Európában a berlini IFA (Internationale Funkausstellung) a legnagyobb jelentőségű ilyen esemény. A gyártók ezeken a kiállításokon nem csak a bemutatott termékeikkel, de a körítéssel is igyekeznek lenyűgözni a fogyasztókat, a sajtót és nem utolsó sorban a versenytársakat.

Az IFA-n több mint 1600 cég tölti meg a 150.000 m2-es kiállítói teret, mutatja be újdonságait és szórakoztatja a negyedmilliónyi érdeklődőt az 5 kiállítási nap alatt. A legnagyobb és legjelentősebb tech cégek mind képviseltetik magukat egy jelentős kivétellel. Az Apple távol marad, és csak az IFA után saját esemény keretében mutatja be újdonságait.

Hogy miért is érdemes költeni a látványos megjelenésre? Nem csak a 6.000 újságíró miatt, akik több mint 70 országból érkeznek és 1,2 milliárd embert érnek el munkájukkal, de amiatt a több mint 4 milliárd eurónyi üzlet miatt is, ami a kiállításnak köszönhetően jön létre.

Nyilván lehetetlen lenne minden egyes megjelenést bemutatni (bár minden bizonnyal érdekes lenne összehasonlítani a legnagyobb versenytársakat), de van pár stand, amely megér egy-két szót.

LG 


Kétségtelenül az LG standja volt az idei év egyik legnagyobb szenzációja (rendezvényes szemmel biztosan).



A legtöbb technológiai megoldás többnyire „csak” funkcionális és igen ritkán vált ki valódi heves érzelmeket. De néha, ha ezeket a megoldásokat különlegesen használjuk, igazán egyedi hatást érhetünk el. Így tett az LG is, amikor 216 db 55 inch-es (140 cm-es) hajlított OLED Tv felhasználásával egy alagutat épített a standja bejáratának. A 15 méter hosszan elterülő installáció és az azon bemutatott tartalom (természetfilmek, csillagok stb.) lélegzetelállító hatású volt. Ironikusan talán kicsit túl jól is sikerült, mivel az emberek megálltak és bámészkodtak alatta, ahelyett, hogy az LG standjára beléptek volna.

Érdemes az installációról készült 360-as videót is megtekinteni:


AZ LG egyébként egy másik installációval is helyett kapott a kiállításon. Jason Bruges londoni stúdió ötvözte az építészet és az interaktív design elemeit.


A művészeti alkotás az LG négy termékét értelmezte újra (hűtő, mosógép, légtisztító és OLED TV) és egyesített egy olyan különleges élményben, amely egyszerre mélyíti el a látogatót, a mozgás a fény és a hangok világában. Igazán különleges alkotás, amelyben a fizikai pixelek uralják a teret, a zenei szimfóniát egy különleges vizuális élmény kíséri. Természet és a technológia különleges találkozását művészi absztrakcióval mutatja be.

Deutsche Telekom 


A magenta ez alkalommal is odatette magát. A design koncepciója mi más lehetett volna mint az „1”-es szám (EINS). A 2500 m2-es terület felett a plafonon több száz magenta 1-es tette dinamikussá a teret.




A szemet kápráztató média központ mellett pedig 7,5 m magas egyes számmal is lehetett találkozni. 



A design mellett persze az élményszerű programokra is nagy hangsúlyt fektettek. Volt Smart fashion show, találkozni lehetett az FC Bayern München játékosaival és még RED Hot Chilli koncertre is lehetett jegyet nyerni.


A merchandising sem maradhatott el, sőt kültéren még egy digitális játszótér is tartozott a megjelenéshez.

SAMSUNG 


A Samsung sem aprózta el. A kiállítási központ legújabb és legcsillogóbb épületét sajátította ki. A megjelenést neves német művészek csapata (Andreas Nicolas Fischer, Schnellebuntebilder, Christopher M. Bauder és Kling klang klong ) tervezte.





Az ólomüveg inspirálta installáció a hangzatos „The Origin of Quantum Dot” elnevezést kapta, amely a Samsung SUHD tv-k szépségét hivatott bemutatni, hang fény és zenei elemekkel karöltve. Összesen 45 TV-t és 9.000 db ólomüveg cserepet használtak fel.

SENNHEISER 


És végül egy kis érdekesség, bár ez nem a külsőségről sokkal inkább a tartalomról szól. A Sennheisert és az általa képviselt minőséget nem kell bemutatni senkinek. Ugyanakkor az idei IFA-n egy érdekes bejelentést is tettek, miszerint még több energiát fektetnek a 3D-s hangzásvilág fejlesztésébe.



A 3D hang egy teljesen új élményt tár elénk, lehetőséget biztosítva a hallgatónak, hogy a zene belsejébe tekintsen, és eljusson hozzá minden olyan részlet, amit a zeneszerző, a zenészek a felvételnél elképzeltek és megvalósítottak. Még a profi füleknek is óriási különbség a már jól ismert zenék újra felfedezése. A zene örökre megváltozik, amint 3D-ben hallható.

Forrás: www.designboom.com, www.kongres-magazine.de